Skip to main content
‘Bij mijn vorige werkgever was ik verantwoordelijk voor de verkoop van krantabonnementen’ klinkt goed. ‘Bij mijn vorige werkgever behaalde ik iedere maand mijn salestargets’ klinkt beter. In dit artikel lees je waarom je met klinkende resultaten jouw recruiter overtuigt.

Het maakt niet uit of we het hebben over cv’s, sollicitatiebrieven of sollicitatiegesprekken: de meeste werkzoekers vertellen tijdens hun sollicitatieproces vroeg of laat iets over hun werkervaring. Logisch ook, want werkervaring is enorm relevant. Een recruiter maakt eruit op of jij geschikt bent voor zijn of haar vacature.

Werkervaring bespreken kan beter

Over de manier waarop je die werkervaring bespreekt, denken veel werkzoekers niet zo na. Ze benoemen simpelweg hun vorige werkgevers. Vervolgens leggen ze uit welke verantwoordelijkheden ze droegen in die banen. Op het eerste gezicht lijkt er geen betere manier, toch? Een recruiter weet nu precies wat jij in je loopbaan hebt gedaan.

Maar het kan beter. Véél beter, zelfs! Want wil jij jouw recruiter overtuigen van jouw vakmanschap? Heb het dan niet over je voormalige verantwoordelijkheden, maar over je resultaten! Zoals je in de intro al las: ‘Bij mijn vorige werkgever was ik verantwoordelijk voor de verkoop van krantabonnementen’ klinkt goed. Maar ‘bij mijn vorige werkgever behaalde ik iedere maand mijn salestargets’ klinkt beter.

Resultaten houden je verhaal lekker kort

Resultaten spreken nu eenmaal tot de verbeelding – een recruiter weet erdoor meteen wat-ie aan jou heeft. Een bijkomend voordeel? Als jij als professional je verantwoordelijkheden uit het verleden uitlegt, ben je misschien wat lang van stof. Door alleen over je resultaten te spreken, houd jij je cv, brief of pitch kort maar krachtig.

Benieuwd hoe jij resultaten kunt toepassen in je cv, sollicitatiebrief of sollicitatiegesprek? Bekijk hieronder dan het voorbeeld!

Voorbeeld

Een omschrijving: Als parttime docent Frans aan het Johannes Lyceum in Franeker had ik tussen 2012 en 2017 5 havo-klassen en 2 vwo-klassen onder mijn hoede. Ik gaf hun les op basis van het tekstboek ‘C’est facil’ maar trok per lesuur ook 15 minuten uit voor een leuke spreek- of luisteractiviteit: zo liet ik mijn klassen kennismaken met het nut van Frans in de praktijk. Bij de planning van mijn lessen viel ik terug op mijn drie collega’s Frans-docenten, met wie ik een plezierige samenwerking had. 

Klinkend resultaat: Als parttime docent Frans aan het Johannes Lyceum in Franeker had ik tussen 2012 en 2017 5 havo-klassen en 2 vwo-klassen onder mijn hoede. Gemiddeld sloot 89% van mijn studenten het jaar af met een voldoende, en 63% met een cijfer boven de 7,5. Beide zijn ruim boven het landelijk gemiddelde.

Geef een reactie