De perfecte sollicitatiebrief is een mythe, google er dus niet wanhopig naar. Wil je toch met jouw brief opvallen? Check dan deze tips!
Heb je een vacature gevonden waar je enthousiast van werd? Dan begrijp jij ook: het enige dat nu tussen jou en een sollicitatiegesprek voor die topfunctie staat, is een killer sollicitatiebrief. Die moet dus perfect zijn, toch?
Niet googelen, dus
Misschien ben je daarom geneigd om ‘perfecte sollicitatiebrief’ bij Google in te tikken. Het gevolg? Je krijgt in één oogopslag tientallen voorbeeldbrieven te zien – stuk voor stuk pretenderen ze de perfecte brief te zijn. Maar helaas: dat zijn ze niet. Waarom niet? Omdat de perfecte sollicitatiebrief niet bestaat.
Dat zit zo: iedere vacature is uniek – dat betekent dat-ie ook een unieke sollicitatiebrief vergt. Solliciteer je op een hoge functie in de financiële wereld? Dan ziet bijvoorbeeld de juiste toon er heel anders uit dan wanneer je op een functie als social mediaredacteur solliciteert.
Dus: stop de perfecte sollicitatiebrief te Googelen en ga zelf aan de slag! Met de onderstaande 3 tips val jij hoe dan ook op met je brief.
Tip 1: doe je research
Wil jij weten welke toon bij jouw brief past, welke vaardigheden je moet aanprijzen en of het zin heeft om in je brief je hobby’s te vermelden? Dan moet je research doen! Met een beetje online speurwerk kom je al een heel eind – je ziet bijvoorbeeld aan een website vaak wel af hoe formeel de bedrijfscultuur is.
Ben jij erop gebrand je brief écht sterk te maken? Dan moet je met jouw onderzoek iets verder gaan. Om te beginnen kun je met de vacaturehouder bellen, zijn of haar nummer staat vaak bij de vacature vermeld. Vraag dan bijvoorbeeld naar de dagelijkse bezigheden van de functie, wie je collega’s zouden worden en wat voor managementstijl je potentiële leidinggevende bezigt. Uit het gesprek maak je op wat voor de vacaturehouder belangrijk is – daar kun je in je brief op inspelen. Bovendien heeft jouw recruiter je nu al eens aan de telefoon gehad, hij of zij heeft daardoor een beeld bij je.
Ga jij voor de allerbeste research? Probeer dan met je hopelijk toekomstige collega’s te spreken. Zij gaan namelijk straks misschien wel met jou samenwerken: zij weten dus welke klussen jij moet kunnen klaren.
In je brief kun je vertellen dat jij met al die taken al bakken ervaring hebt!
Tip 2: leg het uit
Weet je dankzij je research welke taken uit de vacature echt belangrijk zijn? Dan is het zaak om in jouw brief te laten blijken dat jij de vaardigheden hebt die daarvoor nodig zijn.
Dat kun je doen door dat te benoemen. Bijvoorbeeld door te schrijven: ‘ik kan nieuwe productspecificaties me snel eigen maken en weet de juiste doelgroep aan te spreken, waardoor ik veel verkoop’. Maar veel beter is het om die kwaliteiten uit te leggen – het liefst door ze aan de hand van resultaten te illustreren.
Schrijf bijvoorbeeld: ‘In mijn functie bij Werkgever A, wisselden de producten die we verkochten zich in rap tempo af: vaak prijsden we iedere week iets nieuws bij onze cliënten aan. Doordat het mij lukte om nieuwe productspecificaties steeds snel onder de knie te krijgen, haalde ik mijn maandelijkse salestargets gemiddeld 7 werkdagen voor het verstrijken van de deadline.’
Tip 3: vermijd clichés
Heb jij in je brief uitgelegd wat je kunt en weet je vanwege je grondige research zeker dat jouw potentiële werkgever juist om díé vaardigheden verlegen zit? Dan is je brief zo goed als af. Check nog even gauw je spelling – veel recruiters leggen brieven met dt-fouten naast zich neer – en zorg voor een mooie intro en een sterke uitsmijter.
Nu je toch je brief aan het doorlopen bent: vis de clichés er ook even uit. Dat je een teamspeler bent heeft jouw recruiter al in 100 sollicitatiebrieven gelezen. Functioneer je goed in een team? Dan kun je dat ook zonder modewoorden uitleggen.
En begin je brief niet met ‘ik werd enthousiast van uw vacature’ – dat weet de vacaturehouder inmiddels wel. Was je niet enthousiast, dan had je hem niet aangeschreven, toch? Hier vind je een lijstje met clichés om uit je brief te verwijderen!