Skip to main content
LinkedIn kan wonderen doen voor je banenjacht. Leer jij van deze 3 veelgemaakte fouten op het social medium voor professionals? Dan wordt jouw kans op nieuw werk nóg groter!

Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Dan is LinkedIn een goudmijn – we vertellen je daarmee waarschijnlijk weinig nieuws.

LinkedIn is… vacatures en meer

Waarom? In de eerste plaats omdat het sociale medium voor professionals bomvol vacatures staat. Maar ook omdat je op LinkedIn makkelijk een netwerk opbouwt in de sector waarin jij werk zoekt. En heb je eenmaal een goed netwerk? Dan hoor je vaak al over vrijgekomen posities, voordat een werkgever überhaupt een vacaturetekst geschreven heeft.

Actief zijn op LinkedIn, betekent kortom dat jij je baankans vergroot. Die kans extra groot maken, doe je door onze LinkedIn-tips te lezen: je vindt er allerlei trucjes waarmee je het platform écht naar je hand zet.

Voorkom deze fouten

Maar pas op! Veel mensen die LinkedIn gebruiken begaan een aantal fouten. Ze doen dat met de beste bedoelingen – ze denken namelijk dat hun acties hun baankans vergroten – maar hun kansen op een nieuwe baan worden er alleen maar kleiner door.

Hieronder zetten we die acties – die veelgemaakte fouten, dus – op een rij. Lees ze goed en leer ervan. Zo maak jij jouw baankansen via LinkedIn optimaal!

Fout 1: ‘Beschikbaar’ in je kopregel zetten

Je ziet het om de haverklap: LinkedIn-profielen van baanzoekers die in hun kopregel, het tekstje onder hun naam dus, ‘beschikbaar voor een nieuwe uitdaging’ schrijven.

De gedachtegang achter deze veelgemaakte LinkedIn-fout is logisch. ‘Ik ben beschikbaar voor nieuw werk en dat wil ik aan iedereen laten weten. Immers: hoe meer mensen zien dat ik nieuw werk zoek, hoe groter de kans dat een van die mensen mij op het spoor van een nieuw baan brengt.’

En toch: ‘beschikbaar voor een nieuwe uitdaging’ in je kopregel schrijven, is een grote LinkedIn-fout. Waarom? Omdat recruiters en werkgevers niet zoeken op ‘beschikbaar’. Ze zoeken op functietitels!

Ga maar na: heeft een bedrijf een nieuwe accountant nodig? Dan tikt hun recruiter in de zoekbalk van LinkedIn natuurlijk niet ‘beschikbaar’ in. In alle kappers, architecten, stukadoors en circusclowns die in between jobs zijn is jouw potentiële werkgever namelijk niet geïnteresseerd. Wat hij wel intikt? Juist: ‘accountant’. En zoekt-ie een specialisatie? Dan tikt-ie daar misschien ‘vastgoed’ of ‘publieke sector’ achter.

Wat wel doen?

Onze tip is dus als volgt: gebruik het kleine stukje tekst dat je in je kopregel hebt om te vertellen wat je doet en waar jij goed in bent. Denk daarbij vanuit de recruiter die op zoek is naar iemand zoals jij. Vraag jezelf af: ‘op welke trefwoorden zou diegene zoeken?’ Die trefwoorden gebruik jij vervolgens in je kopregel: op die manier word je makkelijk gevonden.

Heeft jouw recruiter je eenmaal via die trefwoorden gevonden? Dan wil je hem of haar nu natuurlijk wel laten weten dat je per direct beschikbaar bent. Hoe je dat het best doet? Door de tag ‘beschikbaar’ in je profielfoto op te nemen! Hier lees je daar meer over.

Fout 2: Uitnodigen met behulp van Ctrl+c en Ctrl+v

Deze veelgemaakte LinkedIn-fout komt uit dezelfde koker als LinkedIn-fout nummer 1. Mensen die hem begaan denken: ‘Hoe meer mensen weten dat ik een baan zoek, hoe groter de kans dat iemand me kan helpen.’ Helaas werkt het niet altijd zo.

Waarom niet? Omdat de kwaliteit van je netwerk belangrijker is dan de kwantiteit. In andere woorden: het gaat er niet om hoeveel mensen jij in je netwerk hebt – veel belangrijker is het wíé er in jouw netwerk zitten.

Dus schrijf je een standaardbericht over wie je bent en wat je zoekt? En stuur je dat vervolgens naar iedereen die je maar op LinkedIn vinden kunt? Dan heb je na verloop van tijd vast numeriek een aardig netwerk, maar weinig van die mensen zullen daadwerkelijk gemotiveerd zijn om jou aan een nieuwe baan te helpen.

Wat wel doen?

Ben je in plaats daarvan kritisch op wie je uitnodigt? En schrijf je bij iedere uitnodiging die je wél verstuurt een persoonlijk tekstje? Dan werk je aan een kwalitatief netwerk. De kans dat daar een nieuwe baan uit voortvloeit is een stuk groter dan wanneer je in je netwerk alleen op kwantiteit inzet.

Ook niet onbelangrijk: blijf na de acceptatie van jouw uitnodiging zo nu en dan in contact met je nieuwe connecties! Dat doe je bijvoorbeeld door zo nu en dan op hun bijdragen te reageren: jouw vakkennis blijkt uit je reacties. De kans dat ze aan je denken wanneer er in hun netwerk een nieuwe vacature vrijkomt is groot.

Fout 3: Privémodus gebruiken in je banenjacht

Dit weet je vast al: wanneer jij het LinkedIn-profiel van iemand bezoekt, krijgt diegene daar een notificatie over. En dat is fantastisch! Want misschien weet je het uit eigen ervaring: als iemand jouw profiel bekijkt, wil je weten waarom. Je klikt op de naam van de bezoeker en gaat op onderzoek uit: Wie is dit, wat doet-ie en waarom heeft-ie op m’n profiel geklikt? Dus bezoek jij iemands profiel? Dan doet diegene dat ook bij jou!

Waarom dat zo mooi is? Omdat de eigenaar van het jouw bezochte profiel nu precies weet waar jij naar zoekt. Mocht hij van een vacature die voor jou interessant is horen, denkt hij misschien aan je. Bovendien is-ie misschien zelfs wel geflatteerd dat jij z’n profiel bekeken hebt – daardoor is hij extra gemotiveerd om jou, bijwijzen van bedankje, op de hoogte te stellen van die vacature.

Wat zien we helaas nog veel gebeuren? Veel werkzoekers passen hun instellingen aan: ze schermen zichzelf af voor mensen van wie ze het profiel bezoeken. Zo openbaar een profiel bezoeken? Dat vinden ze maar stalkerig.

Wat wel doen?

Op zich begrijpen we die gedachte, maar onthoud: dat LinkedIn-profiel van die recruiter is niet de Instagram van je ex-vriendin! Stalken bestaat niet op LinkedIn – in de openbaarheid treden is juiste belangrijk voor je netwerk. Haal die incognito-modus dus uit je profiel!

Geef een reactie