Gebruik jij standaardwoorden als ‘teamplayer’ en ‘resultaatgericht’ in je cv? Dat kan beter. Hoe precies, vertellen we je hier.
Standaardwoorden als ‘teamplayer’ en ‘resultaatgericht’ hebben over het algemeen een positieve lading en worden daarom vaak gebruikt. Maar juist door dat veelvuldige gebruik hebben ze hun kracht verloren. Iedereen is tegenwoordig een ‘teamplayer’ en ‘resultaatgericht’, en daardoor zijn het holle termen. Het is dus beter om ze niet meer in je cv te gebruiken.
Welke woorden kun je er voor in de plaats gebruiken? En welke clichés kun je nog meer beter vermijden in je cv? Je leest het in dit artikel.
Meest gebruikte competenties en standaardwoorden:
LinkedIn brengt jaarlijks een verslag uit van de meest gebruikte standaardwoorden in de profielen op de website, de zogenaamde Buzzwords. We kunnen deze profielen goed gebruiken als vervanging voor het gemiddelde Nederlandse cv. In 2017 waren de meest gebruikte woorden als volgt:
- Gespecialiseerd;
- Ervaren;
- Vaardig;
- Leiderschap;
- Gepassioneerd;
- Deskundig;
- Gemotiveerd;
- Creatief;
- Strategisch;
- Gefocust
Het is natuurlijk lastig om deze woorden helemaal weg te laten uit je cv, dat hoeft gelukkig ook niet. Het gaat erom dat je deze termen niet te pas en te onpas in je cv gebruikt.
Ga maar na: een zin als ‘ik ben creatief, flexibel en erg gemotiveerd’ klinkt als een lege opsomming als je niet laat zien waaruit dat blijkt.
Recruiters vragen er toch om?
Je zou kunnen zeggen: het is niet de schuld van sollicitanten dat cv’s van tegenwoordig vol chlichés staan. Recruiters vragen er tenslotte zelf om door in vacaturebeschrijvingen met holle termen te strooien. Daar staat tegenover: recruiters verwachten meer van je dan dat je alleen de gevraagde eigenschappen ‘afvinkt’ in je cv. Veel beter is het als je bewijs levert voor die eigenschappen, bijvoorbeeld aan de hand van verhalen uit je werkervaring of opleiding.
Maak gebruik van de STARR-methode
Wil jij aan de hand van die verhalen laten zien dat je over bepaalde eigenschappen beschikt, en dus niet aan de hand van clichés? Dan kun je de STARR-methode gebruiken. STARR staat voor situatie, taak, actie, resultaat en reflectie. Het is een methode om effectief te communiceren aan de hand van voorbeelden. Door concrete situaties te beschrijven die aantonen dat je een bepaalde eigenschap bezit maak je ervan gebruik.
Lees meer over de STARR-methode en bekijk enkele concrete voorbeelden.
Andere cv-problemen?
Heb jij een oplossing voor je andere cv-problemen nodig? Check dan snel in de lijst hieronder of we je met jouw vraag kunnen helpen.