Het vinden van een leuke baan, hoe doe je dat? In dit artikel bespreek ik de verschillende manieren om interessante vacatures te vinden.
De meest succesvolle methode om een baan te vinden is niet, zoals je waarschijnlijk dacht, via het internet. Het internet verdient echter wel een goede tweede plaats. De beste manier om een baan te vinden is, zo blijkt de afgelopen jaren steeds weer, een beroep doen op het persoonlijk netwerk.
In dit artikel:
- Persoonlijk netwerk
- Via het internet
- Uitzendbureaus
- Werving- en selectiebureaus
- Headhunters
- Beurzen
- Gedrukte media
1. Persoonlijk netwerk
Het persoonlijk netwerk is de meest succesvolle manier om een baan te vinden. Hier is ook een goede reden voor; doordat er via via al een introductie gedaan wordt, kan er ook gelijk een goed woordje voor je gedaan worden. In het engels heet dit een ‘complimentary introduction’, een methode die vaak gebruikt wordt om social proof (sociaal bewijs) te creëren. En wie kan jou beter voor de dag laten komen dan je eigen vrienden, familie of kennissen?
De grote vraag is vervolgens: hoe doe je dat, een baan vinden via het persoonlijk netwerk? De makkelijkste manier is je vrienden en familie te vragen of ze een bedrijf weten met openstaande vacatures die wellicht interessant voor jou zouden kunnen zijn. Weten ze geen open vacatures of openingen? Vraag hen of ze een oogje voor je open houden in het geval ze horen over een vrije positie of interessante carrièremogelijkheden.
2. Vacatures via het internet:
Het internet staat er vol mee, maar waar vind je de vacatures precies? Er zijn een aantal mogelijkheden. Als startpunt zou je kunnen beginnen met de eigen website van een bedrijf dat je al interessant vindt. Heb je nog geen specifieke voorkeur, verleg dan je aandacht naar zoekmachines, vacaturebanken en tegenwoordig kan je zelfs social media inzetten in je zoektocht naar openstaande posities.
2.1 Vacatures op de website van de onderneming zelf:
Bedrijven plaatsen steeds vaker de openstaande vacatures op hun eigen site. Dit geldt niet alleen meer voor de grote bedrijven, zoals een paar jaar geleden. Inmiddels maken de midden- en kleinbedrijven hier ook gretig gebruik van. En waarom ook niet? Het is immers helemaal gratis voor ze en bespaart kosten op wervings- en selectiebureaus. Wanneer je dus al een idee hebt van een bedrijf dat je interessant vindt, kun je eens in de zoveel tijd de website nakijken op nieuwe openstaande vacatures.
Het kan zijn dat er op het moment van kijken op de website geen open vacatures worden weergeven. Dit betekent niet perse dat er geen open vacatures zijn en je dus geen kans maakt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er iemand over een maand vertrekt, maar er nog niet actief gezocht is naar een vervanger. In zo’n geval zou een open sollicitatie toch nog heel effectief kunnen zijn.
2.2 Zoekmachine gebruiken voor het vinden van vacatures
Door zorgvuldig je zoekwoorden te kiezen kan je zelfs via Google vacatures vinden. Gebruik hiervoor de volgende zoektermen: [vacature + stad + branche/positie]
Voorbeeld:
Wanneer je woont in Amsterdam en op zoek bent naar een baan in de IT, zoek dan op [vacature + Amsterdam + IT] inclusief haakjes. Ben je een schoonmaker en zoek je werk in de omgeving Utrecht? Typ dan [vacature + Utrecht+ schoonmaak].
2.3 Werk zoeken via vacaturebanken
Er zijn op het internet tal van vacaturebanken. Deze zijn de laatste jaren steeds groter geworden en steeds uitgebreider. Dit zijn websites waar je eenvoudig jouw digitale cv kunt uploaden zonder dat je een internetexpert dient te zijn. Omdat deze websites zo groot zijn en zoveel verschillende cv’s hebben, zijn ze voor werkgevers erg aantrekkelijk. De bekendste zijn Nationale vacaturebank en Monsterboard. Het is verstandig je hier op aan te melden wanneer je zoekt naar een baan, zelfs als je niet erg actief aan het zoeken bent..
Het is voor de personeelsfunctionaris of manager erg simpel goede kandidaten te vinden via deze websites, zonder dat het veel tijd en moeite kost. Bedrijven kunnen namelijk zoeken op specifieke informatie zoals je scholing en ervaring. Op deze wijze kan hij makkelijk potentiële kandidaten vinden.
2.4 Werk vinden met social media (LinkedIn, Twitter en Facebook)
Ondanks dat beide platformen in 2012 nog steeds niet erg populair zijn onder de werkzoekenden, is het toch verstandig om op zoveel mogelijk fronten actief op zoek te zijn naar jouw droombaan. LinkedIn is een sociaal netwerk gericht op professionals. Hier kunnen mensen zelf hun online cv publiceren. Je kunt op eenzelfde wijze als bij Nationale vacaturebank of Monsterboard dit cv bijhouden en zelfs zogenaamde ‘testimonials’ krijgen van anderen.
Testimonials zijn aanbevelingen van mensen met wie je eerder hebt samengewerkt. Zie het als een digitale aanbevelingsbrief. Je kunt in je profiel aangeven of je openstaat voor nieuwe banen,zodat je niet constant berichten ontvangt wanneer je dat niet liever niet wilt. Dit kan zelfs in het geheim als je niet wilt dat je baas of collega’s het kunnen zien. Wil je echt actief op zoek naar openstaande vacatures, dan kan dat natuurlijk ook. Wanneer je op jobs klikt in de bovenste balk geeft LinkedIn je alvast suggesties voor banen waarin je interesse zou kunnen hebben op basis van je eigen profiel.
Bij Twitter kan je naast het gebruik van de zoekfunctie op de term ‘vacature’ je ook aanmelden voor channels, zodat je automatisch updates ontvangt via Tweets. Zo kan je via Twittergids bekijken wat de meest gebruikte vacaturechannels zijn. Deze methode is passief en laat de banen naar jou komen. Je hebt hier wel een Twitter-account voor nodig. Soms heb je zelfs de mogelijkheid direct te solliciteren via Twitter. Door de enorme groei van beide platformen wordt werk vinden met social media steeds gewoner. Andere websites voor vacatures via Twitter zijn Vacaturetweeter en Twiba.
Solliciteren via Facebook is nog niet zo populair omdat het eigenlijk nog niet erg goed werkt. Er komen wel steeds meer mogelijkheden voor, zoals met de applicatie BranchOut. Met deze applicatie kan je zien waar jouw vrienden op Facebook werken en zou je kunnen vragen om een introductie. Een andere mogelijkheid is je aanmelden bij groepen die te maken hebben met jouw vakgebied en groepen die je persoonlijk interessant vindt. Deze methode vraagt er wel om dat je actief bezig bent en lijntjes uitgooit bij mensen voor potentieel interessante vacatures.
3. Werk vinden via uitzendbureaus:
Instanties als uitzendbureaus kan je zien als bemiddelaars. Ze bemiddelen tussen de (meestal) kortetermijnvraag naar werknemers door bedrijven en het aanbod vanuit de arbeidsmarkt. Vervolgens proberen ze een zo goed mogelijke match te vinden tussen het functieprofiel van de vacature en het persoonlijk profiel van de potentiële werknemers.
Uitzendbureaus zijn – in tegenstelling tot wat veel mensen denken – niet alleen voor tijdelijk werk. Ze werven ook werkzoekenden voor vaste aanstellingen. Mocht u tijdelijk werk zoeken, dan is een uitzendbureau het ideale startpunt. U gaat dan een uitzendovereenkomst aan met het bureau dat er vervolgens voor zorgt dat je aan de slag kunt.
Je loon ontvang je ook via het uitzendbureau, meestal op een wekelijkse basis. Over het algemeen is het salaris van deze tijdelijke werkzaamheden wel een stuk lager dan je waarschijnlijk gewend bent. Dit komt door de provisie die het bureau opstrijkt met jouw plaatsing.
Helaas hebben uitzendbureaus ook niet alle wijsheid in pacht en kunnen deze geen garantie geven op een (vaste)arbeidsplaats. Dit resulteert vaker dan niet in onregelmatige werkdagen- en tijden. Dus zoek je iets meer vastigheid, geef dit dan meteen aan in het eerste gesprek.
Je kunt een interimkantoor (zoals in Vlaanderen gebruikelijk) gewoon binnenstappen en samen met een zogeheten consulent aan de slag om te kijken wat de beschikbare opties zijn. Voordeel van dit soort kantoren is dat zij moeten werken om jou aan de slag te krijgen. Wanneer dit niet gebeurt, verdienen ze ook geen geld en als commerciële onderneming is dat het laatste wat ze willen.
4. Wervings- en selectiebureaus:
Het werving- en selectiebureau lijkt in veel punten op een uitzendbureau. Het grote verschil is dat werving en selectiebureaus uiteindelijk de persoon niet zelf in dienst nemen. Dit in tegenstelling tot uitzendbureaus waar de werknemer een contract krijgt van het bureau. Dit is in plaats van bij het bedrijf waar hij op dat moment zijn werk doet natuurlijk.
Een werving- en selectiebureau zorgt, net als uitzendbureaus, in principe voor de link tussen de vraag naar werknemers en het aanbod van banen. Wanneer het selectiebureau denkt een goede match gevonden te hebben, stellen ze de kandidaat en het bedrijf aan elkaar voor en treden vervolgens terug. Het bureau ontvangt hiervoor een vergoeding. Het bureau neemt dus in wezen het personeelwervingsaspect van het bedrijf over.
5. Een baan via headhunters:
Een headhunter heeft qua werkzaamheden ook redelijk wat raakvlakken met een wervings- en selectiebureau. Het is iemand die op zoek is naar mensen met uitzonderlijke kwaliteiten voor speciale posities in een bedrijf. Headhunters zoeken de beste medewerkers uit branches en (bijna) afgestudeerden met de hoogste resultaten en stallen deze bij goed betalende bedrijven.
Headhunters worden meestal gebruikt voor posities in de directie, niveaus direct onder de directie van een bedrijf of échte specialisten in bepaalde vakgebieden. Headhunters helpen bedrijven ook met het opstellen van functieprofielen en de sollicitatieprocedure.
Behoudens het ‘stelen’ van werknemers bij bedrijven – want dat is cru gezegd wat ze vaak doen – kan je een headhuntingbureau ook zelf benaderen. Het is alleen niet zo dat deze snel met jou te koop gaan lopen. Waarschijnlijk zal je op een lijst terechtkomen totdat ze een klant vinden die toevallig naar jouw functieprofiel vraagt.
Heb je dus hele specialistische vakkennis of heb je uitzonderlijke resultaten behaald in jouw kennisgebied, dan is een headhunter een goede optie. De banen die hieruit voortkomen zijn zoals eerder gezegd de hogere functies en daarom worden ze goed gecompenseerd. Denk hierbij aan hoge salarissen en goede secundaire voorwaarden bij het contract.
6. Beurzen:
Beurzen zijn een uitstekende plek om je toekomstige werkgever tegen te komen én om jezelf te presenteren als professional. De meeste beurzen worden gehouden in grote steden als Amsterdam en Utrecht. Denk aan de Amsterdam RAI en Passenger Terminal in onze hoofdstad of de Jaarbeurs Utrecht.
Meestal kan je op dit soort beurzen informeel een praatje maken met de aanwezige vertegenwoordigers van het bedrijf, die daar staan met een ‘stand’. Deze stands zijn in principe allemaal minikantoortjes naast elkaar, vertegenwoordigd door de ingeschreven bedrijven. Deze stands zijn altijd vrij duur waardoor het vooral gaat om grote bedrijven zoals KPN, Philips, Rabobank en anderen.
De vertegenwoordigers van de betreffende stands staan er om proactief kandidaten te werven voor hun bedrijf en natuurlijk om de bedrijfsnaam te marketen aan het grote publiek. Dit is een goed moment om achter bedrijfsinformatie te komen, die je niet zo snel op de website vinden kan. Vis naar de mogelijkheden en vraag wat er momenteel gaande is bij het bedrijf. Hoe is de bedrijfscultuur, formeel of informeel? Dit zou je eventueel kunnen gebruiken wanneer je het bedrijf aan gaat schrijven voor een vacature en op gesprek gaat.
Het is altijd handig om op dit soort evenementen een hoop kaartjes te verzamelen van de vertegenwoordigers. In je sollicitatiebrief zou je naar de persoon kunnen refereren die je op de beurs gesproken hebt.
7. Gedrukte media:
Behalve de vacaturepagina in de meeste kranten kunnen de gedrukte media je op de hoogte houden van de laatste gebeurtenissen binnen bedrijven en actuele branche-informatie bijhouden. Zo kennen we allemaal de krantenkoppen van de laatste jaren over de economische crisis. Maar let ook op andere koppen met daarin de nieuwtjes over uitbreidingen van bedrijven en arbeidstekorten.
Mocht je niet meer geabonneerd zijn op een krant, zoals een groeiend deel van de Nederlandse bevolking, dan kun je deze altijd nog digitaal lezen. Tevens zijn gratis kranten als De Pers, Metro en de Spits simpel verkrijgbaar bij de meeste NS-stations.
Vaktijdschriften zijn ook nog steeds een actuele manier van recruiting voor bedrijven. De reden hiervoor is dat de lezer van deze bladen zo specifiek is, dat de kans op een geschikte kandidaat die deze leest relatief erg groot is. Zoek je dus werk in bijvoorbeeld personeelszaken, bekijk dan eens het HR praktijk Magazine of de HR Rendement. Dit geldt natuurlijk ook voor de andere branches en de daarbij behorende vakbladen.