Wie vroeger wilde solliciteren moest zijn brief en zijn cv eerst van het juiste aantal postzegels voorzien. Alles is tegenwoordig anders, dat geldt ook voor hoe je solliciteert. Wil jij weten hoe je een moderne sollicitatiebrief schrijft? Dan lees je dat hier.
Bijlage of niet?
Voordat je aan het schrijven toekomt, vraag jij je misschien af of hoe je jouw sollicitatiebrief het best kan versturen. Doe je hem in de bijlage of verstuur je hem als e-mail? In principe maakt het niet veel uit. Beide opties zijn prima, zo lang je je maar bewust bent van de voor- en nadelen.
Een voordeel van de bijlage is dat je jouw brief kunt versturen als pdf-document. Dat betekent dat je de volledige controle hebt over de lay-out. Een nadeel hiervan is dat de lezer wel eerst de bijlage moet openen om het document te kunnen zien. Bij de sollicitatie-e-mail is dit precies andersom: de recruiter krijgt direct je brief te zien waardoor je de kans vergroot dat de brief ook daadwerkelijk gelezen wordt. De lay-out zal er echter minder gelikt uitzien.
Kort en bondig
De smartphone is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Het effect van alle digitale communicatiemiddelen is verstrekkend. Niet alleen op sociaal gebied bracht de smartphone een veranderen teweeg, maar ook op het gebied van concentratie.
Wat blijkt? De gemiddelde goudvis (9 seconden) heeft een langere concentratiespanne dan de gemiddelde mens (8 seconden). Deze concentratie heeft ook betrekking op het lezen van teksten, zoals bijvoorbeeld de tekst in de sollicitatiebrief. Waar het vroeger nog prima was om een wat langere brief te schrijven, is dit tegenwoordig anders.
Voor een Amerikaans onderzoek werd aan recruiters gevraagd naar de ideale lengte van sollicitatiebrieven. Bijna 70% gaf aan de voorkeur te geven aan een brief die korter was dan een volledige pagina. Ook besteedde minder dan de helft van hen meer dan 30 seconden tijd aan de brief, of ze nu klaar waren met lezen of niet.
Een moderne sollicitatiebrief moet daarom kort en bondig zijn: maximaal één pagina. Minder is meer in dit geval.
Onderwerp
Weet je niet welk onderwerp jij jouw sollicitatie-e-mail mee moet geven? Hou het dan gewoon zo logisch mogelijk. Zo weet de recruiter van tevoren al wat de reden is van je e-mail en is je sollicitatie makkelijker terug te vinden in de vaak overvolle mailbox. Een aantal voorbeelden:
- ‘Sollicitatie naar accountmanager functie’
- ‘Reactie op vacature #45548’
- ‘Open sollicitatie naar een IT-functie’
Daarnaast is het slim om de sollicitatie-e-mail eerst naar jezelf te sturen voordat je hem verstuurt naar de recruiter. De opmaak wil nog wel eens verspringen op het moment dat je de mail verstuurt. Door de e-mail eerst naar jezelf te versturen, zie je hoe deze zal worden getoond bij de ontvanger en kan je zo nodig nog een aantal aanpassingen doen.
Niet super formeel
De conventies op het gebied van zakelijke communicatie zijn onderhevig aan de tijdsgeest. De sollicitatiebrief vormt hierop geen uitzondering. Doe jezelf een plezier en blijf niet hangen in de formaliteitsregels die je misschien twintig of dertig jaar geleden hebt geleerd op school. Je wilt immers dat de brief aansprekend is voor de lezer en dat is moeilijk wanneer het lijkt alsof jullie amper dezelfde taal spreken. De meeste recruiters zijn immers vrij jong.
Een goede moderne sollicitatiebrief is niet stijf en formeel: de brieven van vandaag gaan steeds meer naar het niveau van spreektaal toe. Schrijf dus een makkelijk te begrijpen verhaal met een logische structuur. Waarom zou je in je brief een totaal andere toon aanslaan dan dat je ‘in het echt’ zou doen?
Dat betekent niet dat je een hele informele brief moet schrijven, maar onthou dat je niet bang hoeft te zijn om wat meer van je persoonlijkheid terug te laten komen in je brief. Er wordt immers gezocht naar een persoon, niet