Kan jij ook uren doen over het schrijven van een goede sollicitatiebrief? Toen ik voor het eerst begon met solliciteren en sollicitatiebrieven moest schrijven, kreeg ik letterlijk hoofdpijn van de frustratie die het me opleverde. Ik vermoed dat als je dit leest, je het met me eens bent dat het schrijven van een sollicitatiebrief gewoonweg niet leuk is.
Maar er is licht aan het einde van de tunnel: ik ga je in dit artikel laten zien hoe je in minder dan een half uurtje een goede sollicitatiebrief kunt schrijven. Klinkt goed, niet?
Er is echter wel één grote ‘maar’… Voordat je binnen een half uur een goede sollicitatiebrief kan schrijven, zal je eerst hard aan het werk moeten om één uitstekende brief te schrijven voor je wensfunctie. Of misschien wel twee of drie goede brieven, afhankelijk van het aantal verschillende functies waarop je solliciteert. Deze brief die als voorbeeld zal dienen voor al je andere brieven, heet een basisbrief. Laat me je uitleggen hoe dit in zijn werk gaat!
Voordat je begint te lezen, graag even aandacht voor het volgende: de methode in dit artikel werkt alleen als je helder voor ogen hebt welke functie je ambieert en bij wat voor soort bedrijf dit is. Je kunt jezelf namelijk moeilijk op overtuigende wijze verkopen aan werkgevers als je niet daadwerkelijk gelooft in het feit dat jij een uitstekende kandidaat bent voor de specifieke functie(s) waarop je solliciteert. Weet je niet wat je wilt? Dan is het eerst zaak om dat uit te zoeken.
De basisbrief
Laat ik voorop stellen dat ik er heilig van overtuigd ben dat een sollicitatiebrief een belangrijk onderdeel is van een goede sollicitatie omdat deze jouw kans op de baan aanzienlijk vergroot. Maar dat sollicitatiebrieven belangrijk zijn, betekent niet dat je elke keer uren hoeft te zwoegen.
Hoewel elke sollicitatie zijn eigen, specifiek op de functie aangepaste sollicitatiebrief verdient, betekent dit niet dat je elk onderdeel van de brief steeds weer opnieuw hoeft te schrijven.
Als je eenmaal een uitstekende basisbrief hebt geschreven die perfect aansluit op jouw wensfunctie, kan veel van deze brief worden hergebruikt voor andere sollicitaties. Deze uitstekende brief, heet de basisbrief.
Als je deze eenmaal hebt, is het redelijk eenvoudig om goede brieven te schrijven in minder dan een half uurtje. Hoe zo’n brief eruitziet? Een goede basisbrief kan grofweg worden opgedeeld in twee delen: het statische deel van de brief (de grijze vlakken in de sjabloon) en het dynamische deel van de brief (het blauwe vlak in de sjabloon). Zie de afbeelding hieronder voor verduidelijking.
Sjabloon van de basisbrief
De afbeelding hieronder is een abstracte weergave van een zakelijke brief. Het aanpassen van de donkergrijze vlakken (het statische gedeelte) hoeft niet langer te duren dan zes tot tien minuten. Het blauwe vlak (het dynamische gedeelte) kan binnen twintig minuten worden aangepast. Met een beetje oefening kan het zelfs in 10 minuten.
Het statische gedeelte (5-10 minuten)
Het statische gedeelte van de sollicitatiebrief bestaat uit de opmaak, de formele briefindeling (zoals te zien in het sjabloon), de introducerende alinea en de afsluitende alinea.
In dit gedeelte van de brief zijn de wijzigingen die je aanbrengt doorgaans niet meer dan het vervangen van een aantal woorden, zoals een functiebenaming, de naam van een bedrijf of de naam van een referentiepersoon.
Het dynamische gedeelte (10-20 minuten)
Het dynamische gedeelte van de sollicitatiebrief is het gedeelte van de brief waarin het de lezer duidelijk moet worden dat jij uitermate geschikt bent voor de functie; dit is de zogenaamde kernalinea.
Zoals gezegd aan het begin van dit artikel, ga ik er vanuit dat je weet welke functie je ambieert en bij wat voor soort bedrijf dit is.
Je kunt dus niet zomaar dezelfde basisbrief gebruiken voor een sollicitatie naar een managementfunctie bij een hippe startup en bij een financiële instelling zoals een bank; de twee zijn simpelweg te verschillend en vragen om een andere toonzetting.
Laten we, ter illustratie, een voorbeeld behandelen waarin de basisbrief wel uitstekend tot zijn recht komt.
Inhoud van de basisbrief
Stel, je wilt aan de slag assistent manager binnen de horecabranche. De redenen dat je een uitstekende kandidaat bent bij Restaurant A zullen niet veel verschillen van de redenen waarom je een waardevolle kracht zou zijn bij Eetcafé B.
Hoewel de twee functies inhoudelijk niet één-op-één zullen matchen, hoef je echt geen compleet verschillende brieven op te stellen; de kern van je verhaal zal immers steeds weer hetzelfde zijn.
Deze kern kan bestaan uit, bijvoorbeeld:
- Het feit dat je de nodige branche-ervaring hebt
- Dat je al enkele keren bent ingevallen voor andere assistent managers en dat dit prima ging (je kreeg hier complimenten voor)
- Het feit dat je baas heel blij met je is en een aanbevelingsbrief heeft geschreven voor je (te vinden in de bijlage)
- Dat je de juiste opleidingsachtergrond hebt
- Etc. etc.
Hoewel de details hier en daar zullen verschillen per brief, hoeven deze aanpassingen in het dynamische gedeelte echt niet meer werk op te leveren dan 20 minuten.