Een nieuwe baan vinden is altijd lastig, maar nu al helemaal. Met behulp van deze tips heb jij misschien wel een nieuwe baan weten te bemachtigen tijdens de coronacrisis. Dit is namelijk altijd al spannend, maar in deze onzekere tijd nog spannender dan normaal. Inwerken gebeurt waarschijnlijk thuis en je nieuwe collega’s leer je kennen door online meetings. Niet helemaal hoe je het voor je zag. Hoe pak je dit aan?
Naast dat thuiswerken sowieso al veel discipline vergt, is het extra moeilijk als je begint aan een nieuwe baan. Het online inwerkproces verloopt minder soepel dan offline, je kan je collega’s niet leren kennen en minder gemakkelijk vragen stellen. Hoe laat je zien dat je desondanks toch erg gemotiveerd en geschikt bent voor de functie? Lees hier onze tips.
1. Wees voorbereid
Meer dan ooit is het belangrijk voorbereid te zijn op de baan. Je zit dan wel thuis, maar zorg dat alles werkt. Denk aan goede WiFi, een werkende computer, de juiste software en andere benodigdheden. Ga na wat je nodig hebt voor je nieuwe werk en vraag dit eventueel aan je nieuwe collega’s. Ga ook na of het bedrijf waar je werkzaam bent apparaten of gadgets beschikbaar stelt voor thuis.
2. Thuiskantoor
Bij voorbereiding hoort het inrichten van een prettig thuiskantoor. Creëer een rustige werkplek waar je goed ingewerkt kan worden. Dus geen gillende kinderen of een ratelende wasmachine op de achtergrond.
3. Wees representatief
Naast dat je thuis-kantoor op orde moet zijn, moet jij er ook representatief uitzien. Bedenk wat de dresscode op kantoor is en kleed je hier ook naar. Ook al zit je achter de camera, het is belangrijk er netjes en verzorgd uit te zien. Zelfs als je de hele dag geen video-calls hebt is het verstandig je aan te kleden volgens de dresscode. Dit zorgt namelijk ook voor meer productiviteit.
4. Neem de tijd
Online ingewerkt worden kan iets meer tijd vergen dan offline. Neem deze tijd! Een nieuw systeem uitleggen via Skype kost nou eenmaal meer tijd om te begrijpen, dus vraag gerust of je collega het nog een keer wil uitleggen. Het is beter hier wat langer de tijd voor te nemen dan dat achteraf blijkt dat je het niet goed hebt begrepen.
5. Stel vragen
Stel dan ook veel vragen! Nogmaals, je collega’s begrijpen heus wel dat vanuit thuis inwerken lastig is. Vraag vooraf of je ze af en toe mag storen en op welke manier dit het makkelijkst is voor hen. Kun je ze even bellen of reageren ze sneller op een email? Iedereen begrijpt het als jij meer vragen stelt dan ‘normaal’. En onthoud: liever te veel vragen dan te weinig.
6. Introduceer een voorstelrondje
Je zult op het begin misschien niet meteen iedereen leren kennen op de afdeling. Toch is dit waardevol. Ga na of hier tijd voor is en introduceer een voorstelrondje. Zo kom je er snel genoeg achter wie er allemaal in jouw team zit en leren zij jou ook kennen. Dit kan online via videobellen, maar je kunt ook een mail sturen met een korte introductie van jezelf. Vraag of anderen dit ook willen doen. Dit toont initiatief en enthousiasme.
7. Leer je collega’s kennen
Je kan nog een stapje verder gaan door te proberen je collega’s wat beter te leren kennen. Natuurlijk gaat dit moeizamer online, maar probeer bijvoorbeeld tijdens de lunch even te bellen over andere dingen dan werk of organiseer een virtuele borrel! Online alvast een band opbouwen scheelt als je je collega’s straks voor het eerst in het echt ziet.
Het belangrijkste is dat je ook online kunt laten zien dat je enthousiast en gedreven bent. Als je collega’s dit door hebben, zal er al snel een band ontstaan en volgt de rest van zelf. Het is even pittig, maar ook wel weer een leuke uitdaging om online het beste van jezelf te laten zien!