Over jezelf praten is cruciaal in een sollicitatiegesprek. Het is de bedoeling dat je van alles over jezelf vertelt. De interviewer moet een duidelijk beeld van je krijgen om te kunnen bepalen of jij een geschikte kandidaat bent. Hij wil weten wat je sterke en zwakke punten zijn, en zoekt antwoord op de vraag wat jou drijft om je werk goed te doen. Als je dat op een enthousiaste en heldere manier kunt overbrengen, kom je overtuigend en krachtig over.
Het is best lastig om je drijfveren overtuigend en duidelijk te verwoorden. Wat drijft je om zaken om een bepaalde manier aan te pakken? Wat motiveert jou om je werk goed te doen? Het zijn waarschijnlijk geen vragen waar je dagelijks over nadenkt. Toch is het slim om dat te doen als je je voorbereidt op een sollicitatiegesprek. Mensen raken namelijk geïnspireerd als je over je persoonlijke missie vertelt. Daarom is de kunst van op een natuurlijke manier over jezelf praten belangrijk.
Het gouden cirkel model
Een handig hulpmiddel om jouw persoonlijke missie op papier te zetten, is het model van de gouden cirkel van managementgoeroe Simon Sinek. Sinek heeft zich verdiept in de vraag wat maakt dat mensen zich laten inspireren en overtuigen door een boodschap. Volgens hem moet je drie vragen beantwoorden als je iemand wilt beïnvloeden met je verhaal:
- WAAROM doe je de dingen die je doet?
- HOE doe je de dingen die je doet?
- WAT doe je precies?
Sinek ontdekte dat mensen die weten te overtuigen met hun verhaal, hun boodschap op een effectieve manier opbouwen. Ze beginnen met te vertellen waarom ze doen wat ze doen. De meeste mensen doen dat niet. Die beginnen met vertellen wat ze precies doen. Maar daardoor raken mensen niet geïnspireerd. Ze ‘kopen’ je boodschap niet om wat je doet, maar om waarom je het doet.
Slaapwekkend of inspirerend?
Stel dat ik mijzelf als coach wil verkopen door te vertellen wat ik doe: ‘Ik coach introverte mensen door ze te begeleiden bij hun coachvraag met behulp van allerlei technieken en oefeningen.’ Dat is een nietszeggende en slaapverwekkende boodschap. Dat doen namelijk alle coaches en het zegt niets persoonlijks over mij.
In plaats daarvan zou ik ook kunnen vertellen waarom ik dat doe: ‘Ik vind het hoog tijd worden dat we de kwaliteiten van introverte mensen op waarde gaan schatten. Daarom help ik introverte mensen om overtuigend zichtbaar te maken waar hun kwaliteiten liggen op een manier die past bij hun aanleg.’ Die boodschap komt waarschijnlijk heel wat krachtiger op je over.
Je verhaal wordt voor de recruiter dus een stuk interessanter en overtuigender als je je ‘waarom’ vertelt. Maar er is nog een reden om dat te doen. Het maakt het namelijk ook veel leuker en makkelijker om enthousiast over jezelf te vertellen. Want wat gebeurt er als je dat doet? Je ogen gaan glimmen, er verschijnt een glimlach op je gezicht en je vindt automatisch de woorden die duidelijk maken wat je bedoelt. Met andere woorden: je enthousiasme wordt zichtbaar en je maakt als vanzelf een sterke indruk!