Natuurlijk is de slagingskans van een open sollicitatie kleiner dan wanneer je op een vacature reageert, maar laat dat je niet weerhouden! Met deze tips schrijf je de perfecte open sollicitatiebrief: wie weet werk jij straks bij je droombedrijf!
Wanneer je een open sollicitatie doet, is het nóg belangrijker dat je kundig overkomt dan wanneer je op een vacature reageert. Daarom is het belangrijk dat je de juiste persoon aanschrijft, laat zien dat je weet hoe het bedrijf ervoor staat en er met je brief voor zorgt dat de lezer precies weet wat jij kunt. Hoe je die zaken een voor een afvinkt lees je hier!
1. Achterhaal de juiste contactinformatie
Een veel gemaakte fout bij het versturen van een open sollicitatiebrief is de zogenaamde cold-approach. In deze ‘koude toenadering’ wordt gekozen voor een algemene aanhef. Een voorbeeld hiervan is ‘Geachte heer, mevrouw’. Dit is absoluut een no-go.
Door je brief op deze wijze te starten wordt het moeilijk om op te vallen. Juist omdat je een open sollicitatiebrief verstuurt, is het verstandig om de indruk te wekken dat je al bekend bent met het bedrijf. Het is moeilijker om een persoonlijk geadresseerde brief (bijv. Geachte heer De Jong) te negeren of over te slaan dan een brief met een algemene aanhef.
Vraag na in je persoonlijke netwerk of iemand bekend is met het bedrijf en de personen die hier werken. Is dat niet het geval, bel dan eens met de receptie en vraag naar de naam van de persoon die verantwoordelijk is voor het aanstellen van nieuw personeel.
2. Laat zien dat je op de hoogte bent van het bedrijf
Een open sollicitatie heeft weinig kans van slagen als je laat merken dat het gaat om een algemene open sollicitatiebrief. Dat wil zeggen,: een brief die zo geschreven is dat deze zonder pardon naar nog veertig andere bedrijven gestuurd kan worden. Dit toont een gebrek aan persoonlijke inzet en de lezer van je brief zal dit absoluut niet waarderen. Niet doen dus.
Bij een open sollicitatie is het goed verkopen van jezelf cruciaal. De kans is namelijk groot dat er op het moment van schrijven (nog) geen vacature is. Wat doe je dan als personeelsmanager met een generieke en ongeïnspireerde open sollicitatiebrief? Precies: die gaat in de prullenbak.
Doe jezelf een plezier en investeer een extra half uurtje per sollicitatiebrief. Wanneer je er een aantal hebt geschreven wordt het eenvoudiger om passende stukjes tekst over te nemen uit andere sollicitatiebrieven zonder dat het overduidelijk knip-en-plak-werk is. Deze extra dertig minuten maken het verschil tussen een gemiddelde en een goede sollicitatiebrief.
3. Benadruk specifieke (positieve) kenmerken
Bij een open sollicitatie is het zaak dat je jezelf duidelijk profileert. Wie ben je en wat kun je?
Dit moet overduidelijk zijn na het lezen van jouw brief – meer nog dan bij een ‘normale’ sollicitatiebrief. Jouw profiel moet zo duidelijk naar voren komen, dat de lezer van de brief je in gedachten direct ergens zou kunnen plaatsen in de organisatie: ‘Ah, die zou daar goed passen’.
De beste methode is om een aantal (minstens twee) fundamentele eigenschappen te kiezen die jou kenmerken en deze vervolgens goed uit te werken. Denk hierbij aan jouw specifieke vakkennis, ervaring en persoonlijkheid.
4. Maak gebruik van voorbeelden
Een opsomming van punten waarom jij geschikt bent is bij een sollicitatie simpelweg niet genoeg. In Nederland vinden we nuchterheid belangrijk. De loftrompet afsteken over je eigen kwaliteiten zal al snel zorgen voor gefronste wenkbrauwen. Daarnaast wekt het geen betrouwbare indruk. Iedereen kan wel zeggen goed te presteren onder druk. Een recruiter prikt hier gemakkelijk doorheen.
Het is jouw taak om dit wantrouwen weg te nemen. Een goede manier om dit te doen is door concrete voorbeelden te geven. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de veel beproefde STARR-methode.
Doordat je situaties concreet beschrijft en daarbij aangeeft wat jouw specifieke verantwoordelijkheden waren, krijgt de lezer een duidelijke profielschets van jou als kandidaat en persoon. Hij is hierin geïnteresseerd, omdat gedrag uit het verleden de beste voorspeller is voor het functioneren in de toekomst. Wees dus zo veel mogelijk concreet in het beschrijven van voorbeelden.