Je hebt een Linkedin profiel aangemaakt, je werkervaring en opleidingen ingevuld en je bent er helemaal klaar voor om die ene baan te vinden of om op zoek te gaan naar nieuwe klanten.
Maar hoe weet je zeker dat je opvalt tussen de 200 miljoen andere leden? Hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt door recruiters of dat je geen enkele zakelijke kans mist? Daarvoor moet je alles weten van de algoritmes van Linkedin en weten hoe je jouw profiel het meest effectief optimaliseert. In deze blog 7 dingen die je iedereen zou moeten weten over Linkedin search…
1. Linkedin’s algoritme is dol op relevante connecties en complete profielen
Als mensen zoeken op Linkedin, worden de gevonden resultaten gesorteerd van boven naar beneden op volgorde van relevantie. Onderstaand een overzicht van wat Linkedin relevant vindt op volgorde van de mate van belangrijkheid.
- Eerstegraadsconnecties van profielen die 100% compleet zijn (of zo goed als) en die de meeste connecties en groepen met jou gemeen hebben
- Eerstegraadsconnecties van profielen die 100% compleet zijn (of zo goed als) en die de minste connecties en groepen met jou gemeen hebben
- Tweedegraadsconnecties> op volgorde van compleetheid
- De derdegraadsconnecties op volgorde van compleetheid
- De gedeelde groepsleden die zich niet in jouw netwerk bevinden op volgorde van compleetheid
- Alle overige Linkedin leden op volgorde van compleetheid
Hieruit kunnen we concluderen dat een zo volledig mogelijk profiel en veel eerstegraadsconnecties van grote invloed zijn op de vindbaarheid van jouw profiel. Om je te helpen je profiel zo compleet mogelijk te maken helpt Linkedin je een handje door regelmatig aan te geven waar je jouw profiel nog kunt aanvullen en inzichtelijk te maken hoe compleet jouw profiel is aan de hand van een percentage.
2. Slim gebruik van zoekwoorden is van invloed op een hogere ranking in de zoekresultaten
Een Linkedin profiel bestaat uit veel verschillende onderdelen en sommige onderdelen vindt Linkedin belangrijker dan andere. Belangrijk is bijvoorbeeld het gebruik van relevante zoekwoorden bij je naam, je bedrijfsnaam, je functienaam, de kopregel van je profiel en je vaardigheden. Daarom is een volledig profiel zo belangrijk. Vul je niks in, dan heeft dit direct gevolgen voor jouw vindbaarheid. Dus denk na op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en gebruik deze zoveel mogelijk in je profiel. Houd je vooral bij het invullen van je vaardigheden niet in. Je kunt er 50 kiezen en met alles wat je minder kiest dan 50 snijd je jezelf feitelijk in de vingers.
3. Alle beschikbare velden en opties gebruiken geeft je een voorsprong
Behalve dat je 50 vaardigheden kunt toevoegen aan je profiel, kun je ook lid worden van maar liefst 50 groepen. Maak hier dus optimaal gebruik van. Net als van de mogelijkheid om voor je kopregel de 120 beschikbare karakters zo volledig mogelijk te benutten. En wat dacht je van de 2000 karakters voor de samenvatting en de 1000 karakters voor je interesses? Benut ze zoveel mogelijk zodat je profiel echt voor je gaat werken.
4. Zoekwoorden gebruiken bij je contactgegevens helpt niet
Helaas… zoekwoorden bij je contactgegevens gebruiken heeft geen zin. De contactgegevens worden niet meegenomen in de zoekresultaten. Wel is het zinvol de contactgegevens zo volledig mogelijk in te vullen. Want als je gevonden wordt op zoekwoorden die elders in je profiel staan, dan wil je natuurlijk niet dat men uiteindelijk vanwege het ontbreken van contactgegevens afhaakt. Minimaal een telefoonnummer en e-mailadres toevoegen dus. Die zet je toch ook op je visitekaartje?
5. Verschillende zoekwoorden gebruiken die hetzelfde betekenen
Denk eens na over alle verschillende manieren waarop je hetzelfde kunt zeggen. Stel je bent een recruiter. Er zijn dan zoveel andere woorden die op hetzelfde neerkomen: recruiter, recruiting, recruitment, headhunter etc. Gebruik deze dus. Want ben je te beperkt, dan heeft dit gevolgen voor de mate van vindbaarheid van jouw profiel. Zonde dus. Maar pas op: wees wel relevant. Je wilt geen bezoekers afschrikken met een opsomming van losstaande relevante woorden die verder nergens op slaan. Gebruik ze in het juiste context zodat je professioneel over blijft komen.
6. Het trends overzicht met de belangrijkste zoekwoorden geeft inzicht
Linkedin laat je niet alleen zien wie je profiel heeft bekeken, maar geeft je ook inzicht in de zoekopdrachten waarop je gevonden wordt. Zo word ik bijvoorbeeld veel gevonden op het zoekwoord “Maurice”(logisch), maar ook op “Payroll Zutphen”. Dat laatste is voor mijn werk uiteraard erg relevant. Door de zoekwoorden waarop je gevonden wordt regelmatig te analyseren en te optimaliseren kun je direct voordeel behalen.
Word je veel gevonden maar niet veel bekeken? Misschien is het dan tijd om je foto eens te veranderen of je kopregel te herschrijven. Wie weet helpt het en kom je daardoor makkelijker in contact.
7. Een optimaal profiel gaat verder dan Linkedin alleen
Heb je een goed geoptimaliseerd profiel? Dan heeft dat meer voordelen dan een goede vindbaarheid op Linkedin alleen. Want onderzoek wijst uit dat de vindbaarheid van de profielen op Linkedin in Google veruit het hoogste is van alle sociale netwerken. Een verhoogde kans op het succesvol gevonden worden door die ene recruiter of klant dus. Kansen die je vast niet wilt missen.
Kortom: optimaliseer je profiel en bekijk deze eens door de ogen van jouw potentiële nieuwe klant of werkgever. Zie je er goed uit? Word je überhaupt goed gevonden? Met bovenstaande tips kun je in ieder geval de benodigde wijzigingen doorvoeren om optimaal te profiteren van jouw Linkedin profiel.