Skip to main content
Het is bijna onmogelijk om in deze tijd niet actief te zijn op LinkedIn. LinkedIn is hét platform om jezelf te profileren en te laten zien wat jouw competenties en vaardigheden zijn. Zowel voor werkzoekenden als voor mensen met een glansrijke carrière.

Het gevaar van LinkedIn is om het platform op de verkeerde manier te gebruiken. Als je LinkedIn verkeerd gebruikt, word je niet serieus genomen door professionals en loop je een groot risico om potentieel interessante carrièremogelijkheden mis te lopen. Het is een platform voor iedereen die werkt en voor werkzoekenden. Je kunt worden benaderd door je eigen netwerk en door onbekende selecteurs. 

Verschillende functies

Er zijn verschillende functies op LinkedIn. Netwerken met bekenden, je netwerk uitbreiden, een nieuwe baan zoeken of benaderd worden voor een nieuwe functie. Ook veel recruiters zitten op LinkedIn om nieuwe mensen te werven. Het is erg nuttig dus om een profiel aan te maken. Maar hoe doe je dit op de juiste manier? Er zijn een aantal dingen waar je aan moet denken en even aandacht aan moet besteden. 

Meer weten over de functies van LinkedIn? Bekijk dan hieronder de webinar van LinkedIn-medewerker Janny Heestermans!

LinkedIn profielfoto

Zorg voor een duidelijke en professionele foto. Gebruik bijvoorbeeld dezelfde foto als je op cv plaatst. Het is belangrijk hier alleen op te staan, dus zonder kinderen of partner. Zorg voor een neutrale achtergrond zodat jij in het middelpunt staat. Poseren op een prachtig, wit strand is geen geschikt plaatje voor op LinkedIn. Denk ook aan je kleding: zorg voor neutrale, nette kleding die niet afleidt. Zorg ook dat je genoeg bedekt bent, dus niet in bikini of zwembroek.

De foto op je LinkedIn-profiel is maar klein, dus zorg dat je gezicht goed zichtbaar is. Een profiel met foto wordt altijd beter bezocht dan een zonder!

Headline

De headline van LinkedIn geeft jouw huidige functie weer. Deze is voor iedereen te zien zonder specifiek op jouw profiel te klikken. Het is dus belangrijk deze klopt en in lijn staat met wat jij wil zeggen! Ben je op zoek naar een nieuwe functie? De headline is de perfecte plek om dit te vermelden, mits je dit combineert met een aantal functietitels. Met deze tactiek verschijn je hoger en vaker in de zoekresultaten van recruiters. Als je deze niet benoemt, word je niet gevonden. Selecteurs zoeken altijd op een huidige functie. Iemand met ‘op zoek naar nieuwe uitdaging!’ zonder er een vakgebied bij te vermelden, wordt nooit uitgekozen. Recruiters moeten immers weten naar wat voor functie je op zoek bent. Je kan bijvoorbeeld je vorige functie aanhouden met daarachter het woord ‘beschikbaar’. 

Ook als je nog steeds werkzaam bent in je huidige functie, maar open staat voor iets nieuws, kun je erachter vermelden ‘beschikbaar’. 

Samenvatting

In de samenvatting kun je iets uitgebreider over jezelf vertellen, maar maak die niet te lang. Recruiters hebben weinig tijd en willen snel tot de kernboodschap komen. Maak je samenvatting dus kort en bondig. Je kunt  het zien als een geschreven elevator pitch. Vertel in enkele zinnen wie jij bent, wat jij kan en wat jouw competenties en vaardigheden zijn. Je kunt er ook bij vermelden hoeveel ervaringen je in een bepaalde sector hebt. Het is belangrijk de juiste keywords te kiezen om hoog in het zoekprofiel gevonden te worden. 

Ervaring en opleidingen

Hier benoem je simpelweg welke opleiding en werkervaring je hebt gedaan. Benoem voorgaande functies die je hebt bekleed inclusief bij welke organisaties je dit hebt gedaan. Ook benoem je hier nog een keer je huidige functie. Benoem deze informatie in bulletpoints, zo houd je het overzichtelijk en kort en kunnen recruiters meteen relevante informatie vinden. 

Aanbevelingen

In dit onderdeel kunnen mensen die met jou hebben samengewerkt iets over jou schrijven. Oftewel, jou aanbevelen. Dit is natuurlijk hele goede reclame: mond-tot-mondreclame doet het altijd goed. Het bewijst dat je al eens eerder goed werk hebt verricht in een bepaalde functie. 

Vaardigheden

Het onderdeel ‘vaardigheden’ wordt steeds belangrijker op LinkedIn. Je kunt deze gegevens heel gemakkelijk invullen en vervolgens kan jouw netwerk deze vaardigheden bevestigen. Als veel mensen in jouw netwerk bevestigen dat jij over een bepaalde vaardigheid beschikt, wekt dit meer vertrouwen en staat dit goed op jouw profiel. Deze functie is door LinkedIn erg eenvoudig gemaakt met slechts een aantal klikken. Je kunt bij vaardigheden ook ‘extra’s’ kwijt zoals bijvoorbeeld dat je vloeiend Spaans spreekt of vrijwilligerswerk hebt gedaan.

Contact

Ten slotte moet je ervoor zorgen dat je contactgegevens duidelijk zijn. Denk aan het juiste e-mailadres, eventueel een telefoonnummer of een ander middel waarop je goed te bereiken bent. 

Netwerken via LinkedIn

Uiteindelijk moet je het natuurlijk hebben van je netwerk op LinkedIn. Het is belangrijk te ‘connecten’ met de juiste mensen. Meer over netwerken via LinkedIn lees je hier. 

LinkedIn is belangrijker dan ooit, mits je jezelf op de juiste manier profileert. Met bovenstaande tips is je profiel in ieder geval volledig en duidelijk. Let er ook op dat de informatie die je deelt waardevol is. LinkedIn is zakelijk, Facebook is voor foto’s van schattige puppy’s!

Neem eens een kijkje op de LinkedIn van de Sollicitatiedokter!

Geef een reactie